مامایی همراه کیست؟

مامای همراه، مامایی است که دوره‌های آمادگی زایمان و روش‌های کاهش درد را گذرانده است. مامای همراه در صورت تمایل مادر می‌تواند به عنوان همراه و مشاور از ابتدای بارداری تا زایمان و پس از آن انجام وظیفه کند. برای داشتن مامای همراه در دوران بارداری می‌توانید به مراکز مشاوره و ارائۀ خدمات مامایی مراجعه کنید.

وظیفه‌ی مامای همراه چیست؟

در صورت در خواست مامای همراه از ۳ ماهه‌ی قبل از بارداری مادران می‌توانند تا هنگام زمان فرا رسیدن زایمان خود سؤالاتت و مشکلات خود را در حین بارداری از طریق تماس با مامای همراه درمیان بگذارند.

در زمان زایمان و در حین لیبر و دردهای زایمان در اتاق زایمان شما را همراهی می‌کند.

بعد از انجام زایمان آموزش شیردهی و بهداشت و نکات تغذیه را به صورت کافی به مادر ارائه می‌دهد.

در اتاق درد برای مادرانی که قصد انجام زایمان طبیعی را دارند با روش‌های طب فشاری، ماساژ، تکنیک‌های نفس‌گیری برای زایمان سریعتر و کم درد کمک بسیار شایانی خواهد کرد که در واقع یکی از کارهای اصلی مامای همراه است.

پس از زایمان خود می‌توانید تا یک ماه الی ۴۰ روز بعد از مشاوره و مشکلات خود راجع به دوره‌ی نقاس و خدمات آن استفاده کنید.

تسهیلات مامای همراه

1- در دسترس مادر قرار دارد
2- کمک به مادر در افتراق موارد طبیعی از غیرطبیعی
3- ویزیت در منزل
4- اعلام زمان مناسب برای مراجعه به بیمارستان به ویژه جهت زایمان
5- همراهی مادر در روز زایمان، از زمانی که مادر در بیمارستان پذیرش می‌شود تا 2 ساعت پس از زایمان
6- استفاده از روش‌های کاهش درد نظیر ماساژ درمانی، آموزش الگوهای صحیح تنفس، استفاده از گاز انتونوکس، دستگاه تنس و وان زایمان که همگی این روش‌ها با مکانیسم‌های مختلف تا حدودی درد زایمان را کاهش می‌دهند.
7- آموزش پوزیشن‌های صحیح جهت کوتاه نمودن زمان زایمان
8- تمرین ورزش‌های مناسب روز زایمان

نحوۀ انتخاب و هزینه‌های مامای همراه

برای انتخاب مامای همراه، بهتر است که سه ماه قبل از تاریخ زایمان به یکی از مراکز خدمات مشاورۀ مامایی مراجعه کنید. در این مراکز فهرستی از ماماها را در اختیارتان می‌گذارند و شما یک ماما را انتخاب می‌کنید. برای این منظور می‌توانید در خصوص تجربه و مهارت‌های ماما از مرکز مربوطه سؤال کنید یا از دوستی کمک بخواهید که قبلاً از خدمات مامای همراه استفاده کرده است. اگر قبلاً بیمارستانی را انتخاب کرده‌اید، حتماً در خصوص پذیرش مامای همراه در آن بیمارستان تحقیق کنید. برخی بیمارستان‌ها از ورود مامای همراه به داخل اتاق زایمان جلوگیری می‌کنند.

پس از انتخاب ماما، طی قراردادی او موظف می‌شود که هنگام بارداری حداقل شش ساعت همراه شما باشد و مبلغی برای این زمان دریافت کند. هزینۀ این خدمت در سال ۹۵، مبلغی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است و به ازای هر ساعت خدمات بیشتر، حدود ۳۵ هزار تومان به آن اضافه می‌شود. اگر بخواهید از خدمات مامای همراه به عنوان ویزیت در منزل هم بهره ببرید، پس از تماس با مرکز خدمات بارداری، ماما به منزلتان می‌آید و شما را معاینه می‌کند. شما می‌توانید از ماما بخواهید که به شما ماساژ و ورزش‌های مناسبی را آموزش دهد. هزینۀ رفتوآمد ماما به عهدۀ شماست و به ازای هر ساعت حضور مامای همراه باید مبلغ مشخصی به او پرداخت کنید. خدمات مامای همراه مطابق با تعرفۀ مصوب وزارت بهداشت است، اما این امکان نیز وجود دارد که با توجه به نوع خدمات در هر مرکز متغیر باشد. برای اطمینان از هزینه‌ها بهتر است با مراکز مشاوره و خدمات مامایی تماس بگیرید. همچنین پیش از پرداخت هر هزینه‌ای، اطلاعات کاملی کسب کنید و مطمئن شوید که همۀ خدمات لازم و مورد نظر شما را پوشش خواهد داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.